Dit dagboekfragment begint net zoals dag van een dikke 7% van de aardbewoners met een blik op ‘de startpagina’ van facebook. Hoe gaat het met de medemens? Eens checken:

(de namen zijn veranderd om misbruik te voorkomen)

 

Facebook : Ans J.                        startpagina, profiel, account

 

Hildebrand: Het sneeuwt!

Hij meent het! Dat had ik niet door deze ochtend toen het busje ondereweg naar school slipte en ik, die al bijna drie jaar niet meer ben buitengekomen met dit weer (voordeeltje? aan Pulderbos), bijna een hartstilstand kreeg of  toen ik de klas inreed en mijn natte banden verschrikkelijk piepten op de vloer! Maar toch bedankt om me eraan te doen herinneren Stalin…

Eufrazie: snow, snow, snow!

Hier nog een! Wat een opmerkingsgave!

Godelieve: Can we pretend that airplanes. In the night sky. Are like shooting stars. I could really use a wish right now.

Hmmm, dat kennen we van ergens.

Pythagoras vindt: ik haat het om recht te staan in de bus leuk

Haha goeike! <<deze pagina vind ik leuk>>

Bertrand: Afspraak in ’t fort na school voor een sneeuwballengevecht!

Rot. Pff, dat haal ik nooit. Die stomme dwarslaesie ook waardoor ik geen temperaturen voel. Ik kan nooit lang meedoen omdat anders mijn benen, voeten en tenen onderkoeld kunnen geraken. En hoe graag ik ook zou meedoen, mijn tenen wil ik ervoor net  nog niet laten afvriezen. << Sorry James, moet passen. Tenzij ik de chauffeur van het busje dat mij komt oppikken, kan overtuigen om mee te doen, kan ik je met mijn uitstekende werpkunsten naar de overwinning helpen maar vrees dat die mens ook nog andere plannen heeft vandaag dus je zal het zo moeten stellen. Om uit te huilen bij glaasje chocomelk, altijd welkom!>> zucht. <<DELEN>>

Hector: ne witte kerst allemaal!

Jaja, zie maar eerst dat je de examens overleeft. Zucht ik ga mijn chemie herhalen.

<<afmelden>>

Ik moet toegeven dat ik blij ben dat ik dit jaar terug zoveel vakken volg, maar weet je, voor mij apart, mogen ze die examens wel achterwege laten. Ik bedoel al dat leren leidt tot maar tot 1 ding: frustratie! Dan zit je een hele middag te studeren, ken je alles tot in de puntjes van buiten en op je examen zelf krijg je 1 A4-tje met pakt drie vragen over de leerstof en de rest toepassingen. (een uitstekend voorbeeld is mijn examen aardrijkskunde waarbij we de aarde in de toekomst moesten tekenen, rekening houdend met de platentektoniek! Hel, geloof me. Echt hel.) Of juist tegenovergesteld, kan je al je oefeningen in n vingerknip oplossen, krijg je vier bladen theorie voorgeschoteld. (hmm, vind niet meteen een voorbeeld, maar geloof me: het is mogelijk!) Langs de andere kant: door de examens vallen enkele lesweken weg en krijg je de kans de leerstof op je gemak door te nemen…hmmm een moeilijke keuze.

Dan kan een mens slechts 1 ding doen: n lijstje maken! Hier een lijst met de voor-en tegens van de examens. (voel je vrij om zelf aan te vullen)

Nadelen:

-Laten we beginnen met het meest gekende en bij-iedereen-waarneembare nadeel: de toenemende stress die leidt tot ijsberen, nagelbijten of, in ergere gevallen, tot zwakzinnigheid, waanzin of zelfs de dood. Hierbij refereer ik naar het onderzoek van test-aankoop in 2009 dat zegt dat er bv. in Japan maar liefst 10.000 doden vallen ten gevolge van werkstress.

-Andere nadelen zoals conccurrentiestrijd tussen studenten die leidt tot spanning en slapeloosheid mogen ook zeker niet genegeerd worden.

Voor ons dwarslaesiepatienten met vingerfunctiebeperking en niet-werkende hypofysen komen daar zelfs nog problemen bij:

-de bloeddrukvallen, koppijn, suizelingen en misselijkheid (alhoewel ik veronderstel dat de gemiddelde student die ook wel kan hebben.)

-de ergernis die erbij komt wanneer iemand helpt noteren en niet weet hoe hij/zij een integratieteken moet zetten, een onduidelijk geschrift heeft waardoor je samenvattingen achteraf niet meer kan lezen, het juiste boek niet vindt ook al zie je het vlak voor hem/haar liggen maar niet kan aanwijzen en daardoor je tijd verspeelt,…

– of als er niemand naast je zit doordat je iemand op voorhand gevraagd hebt je boeken open voor je te leggen maar je, eenmaal bezig, iets ontbreekt maar het niet durft vragen omdat die persoon al juist weg is en je niet lastig wil doen maar waardoor je dan wel een tijd niet kan studeren of uit verveling maar iets anders leert tot je vind dat je weer iets kan vragen. Geloof me, verschrikkelijk!

Natuurlijk zijn er ook voordelen:

-je doet wat levenswijsheid op:

*Voor de meisjes (die niet in de pil geloven): periodieke onthouding: geen seks tussen de 8ste-18e dag

*Voor jongens (die snel vader willen worden): seks tussen de 8ste -18e   dag

– en andere informatie die jouw compleet overbodig lijkt, kan je altijd onthouden mocht je eens uitgenodigd worden om deel te nemen aan de slimste mens of is gewoon handig om te scoren op feestjes.

*de kern van de aarde bevindt zich op 6371 km diepte en om er te geraken heb je slechts een stel heldhaftige hollywoodacteurs nodig, een ideaal en enkele drukbestendige pakken (DVD-TIP: The Core)

*wanneer je in een wetenschappelijk tijdschrift of in een toeristenbrochure van de grotten van Han (Ardennen) in de ene regel het woord stalactieten ziet staan en in de volgende het woord stalagmieten, is dit GEEN spellingsfout. Neen, er is wel degelijk een verschil tussen beiden nl. dat de eersten lange smalle pegels zijn die van het dak in een grot naar beneden groeien, ontstaan door kalkbevattend water dat door het plafond sijpelt en christaliseert en dat stalagmieten ontstaan doordat dat water op de grond druppelt en juist van de bodem naar boven toe groeit. Fascinerend niet?

– enkele moeilijke woorden zijn ook altijd mooi meegenomen:

*longitudinale/transversale golven (voor een verklaring:check wikipedia zou ik zo zeggen. Alhoewel je even goed naar de technopolis kan afzakken daar hangt nl. een prachtige longitudinale golf in de vorm van een lange buis die je kan bewegen. Bon, ik ben aan het afwijken…)

*enkele hormoontjes en enzymen: choriogonadotrofine, peptidyltrasferase, prostaglandine, oxytocine, follikelstimulerend hormoon en niet te vergeten, mijn favoriet: aminoacyltRNA-synthetase (oh, zo mooi!)

– of wat Franse uitdrukkingen en woordjes waarvan je weet dat je ze toch nooit zal gebruiken:

*n’en faire qu’à sa tête= enkel doen waar men zin in heeft

*les Hautes Fagnes= de Hoge Venen ( alhoewel, misschien dat ooit een fransman me de weg vraagt naar de grotten van Han,maar anders…)_

*réveilloner =kerst-oudejaarsavond vieren (moeten hier geen 2 woorden voor bestaan?)

*il est très soupe au lait=hij is lichtgeraakt

Het leukste aan de examens blijft echter het einde ervan. Het moment dat je je rapport opzij legt en iets leuks gaat doen met vrienden: is dit nu samen gezelschapsspelletjes spelen, kerstmarkten opzoeken, zoektochten naar Lanvin-strikjes en oorverwarmers opstarten of Harry Potter gaat gaan zien. Er is veel mogelijk met drie paar sokken, een wollen jas en wat vrienden die op de hoogte zijn van de warmste cafeetjes in de buurt… zelfs voor een veeleisende en ietwat koppige dwarslaesiepatiënt. Zoals mij.

Bon, ik ga réveilloneren. (ha, komt dat woord toch nog van pas…)

Tot de volgende?

Ans

owja, vrolijk kerstfeest!