Heylaba! Dit weekend vierden we mijn verjaardag met de vrienden. Wat we gedaan hebben? Awel: de aquarun. Benieuw? Lees gerust verder!…

Handleiding:                    ‘De Aquarun’

 

leeftijd: 0-17

aantal personen: 6 + 2 spelleiders

benodigdheden:

-een badje water

-snoepwormen

-een tuinslang

-4 al dan niet vervallen bierblikjes

-waterballonnen

– 2 lege flessen

– 2 handdoeken

doel: winnen!

voorbereiding:

Deel de spelers in in twee groepen. Geef iedere groep een originele naam (aanbevolen: schedelrotsen, ankerarmen) en duid in iedere groep een kapitein aan.

Laat iedere groep een kreet kiezen: een echte RRRRRRRRROAAAA of AAAAAAAAI! Zet beide groepen in startpositie en leg de juiste attributen klaar voor opdracht 1…

verloop:

  1. Leg de snoepwormen op de bodem van het badje water. Geef iedere groep 10 seconden tijd om zoveel mogelijk wormen op te vissen. Iedere speler moet hierbij aan de beurt komen. Houdt de puntentelling bij.
  2. Laat de bemanning van iedere groep plaats nemen op de handdoek. De kapitein coacht langs de zijlijn. Bij deze opdracht  is het de bedoeling om zo snel mogelijk de afstand van enkele meters ( hangt af van de grootte van de handdoek) te overbruggen zonder van de handdoek te komen. De winnende ploeg krijgt 2 punten.
  3. Tijd voor toneel. Iedere groep verzint een toneelstuk waar een waterballon zo creatief mogelijk in verwerkt is. Ook is het de bedoeling dat de ploeg tijdens het spelen zo vaak mogelijk het woord ‘ballon’ betekenisvol gebruikt. Er worden 2 punten gegeven aan het team met het beste toneel en het hoogste aantal ‘ballonnen’.
  4. Een schietwedstrijdje. Zoals je weet zijn piraten verzot op rum maar wat doen ze wanneer deze vervallen is? De zee in katapulteren natuurlijk! Voor deze opdracht schrijft de spelleider op ieder van de blikjes een jaartal en laat de kapitein deze getallen inprenten. De kapitein gaat terug naar zijn bemanning en kiest een schutter uit die de blikjes van meest vervallen naar minst vervallen moet wegschieten met de tuinslang. Deze opdracht is weer goed voor 2 punten.
  5. Het finalespel. Beide ploegen krijgen de taak, een fles die een tiental meter verder staat te vullen met water. Hiervoor krijgen ze elk een bekertje dat ze in de mond moeten nemen en al kruiwagentje doende ( een speler plaats zich op handen en voeten, een andere speler tilt de voeten op. door het verplaatsen van de handen van de ene speler en het voortbewegen van de andere speler geraakt het koppel vooruit) de overkant moeten bereiken waar ze hun bekertje in de fles uitgieten. Goed voor 5 punten.

 

de winnaar: de groep met de meeste punten, wint!

Veel spelplezier!

Ans